گیاهان داروئی - معجزه هستی

در این وبلاگ شما مطالب در خصوص گیاهان داروئی , و تجارت (صادرات و واردات) آن را خواهید یافت

گیاهان داروئی - معجزه هستی

در این وبلاگ شما مطالب در خصوص گیاهان داروئی , و تجارت (صادرات و واردات) آن را خواهید یافت

خار مریم از عجایب خلقت !!!!

نام فارسی: خار مریم یا مارتیغال      نام علمی:Silybum Marianum      نام انگلیسی : Silymarin                                

یکی از موثرترین گیاهان در درمان بیماریهای کبدی نظیر سیروز کبدی و یا انواع هپاتیت میباشد. در حال حاضر یکی از پرمصرفترین داروهای موجود در بازارهای اروپا و آمریکا قرصها ، کپسولها  و یا شربت های حاوی عصاره خار مریم میباشد؛ چراکه از یکسودر رفع اثرات سوء حاصل از مصرف زیاد الکل بسیار موثر بوده و نارسائی های کبدی را برطرف میکند ، ازسوی دیگر سبب رفع مسمومیت کبد در اثر آلودگی ناشی از سرب حاصل از سوخت بنزین می گردد. لذا این دارو ها هم در داروخانه ها و هم در سوپر مارکتها در دسترس عموم است. قرص Ultra Thistle در بسته های 200 عددی به قیمت 39.95 دلار و یا کپسول Maximum Milk Thistle در بسته های 100 عددی به قیمت 29.95 در تمام داروخانه های آمریکا و اروپا در حال توزیع است.


مشخصات گیاه:

خار مریم گیاهی است یکساله و بدلیل عدم وجود کلروفیل در برخی نقاط ؛ سطح برگ آن شبیه سنگ مرمر بوده و حاشیه برگها خاردار است. دوره رویش آن 110 تا 140 روز بوده که از اواسط فروردین شروع میشود و با توجه به اقلیم ایران و همچنین فصل کشت و با در نظر گرفتن مقاومت بسیار زیاد گیاه به خشکی در طول دوره رشد تنها 2 بار نیاز به آبیاری دارد. خار مریم را در هر خاکی میتوان کشت نمود ولی نیاز به آفتاب فراوان دارد که مناطق شرقی ایران بیشتر مناسب کشت میباشند.

جهت کشت هر هکتار 10 تا 12 کیلو بذرنیاز بوده و برداشت دانه آن در حدود 1000 تا 1200 کیلوگرم است که از این مقدار میتوان در حدود 190 تا 275 کیلو عصاره استحصال نمود.

کاشت بصورت ردیفی که در هر ردیف 7 تا 9 بذر در واحد طول و فاصله هر ردیف 50 سانتی متر با عمق کشت 2 تا 3 سانتی متر مناسب است. و گیاه تقریبا 80 روز پس از کشت به گل می نشیند. این گیاه نیازی به کود ازته ندارد.

این گیاه بشدت به خشکی مقاوم بوده و در هر اقلیمی رشد و پرورش میابد.

این گیاه بشدت دارای تیغ بوده و براحتی در دسترس نیست اما پس از گل دادن بذور داخل میوه هم قابلیت استفاده در صنایع رنگسازی داشته و همچنین در صنایع داروسازی بشدت کاربرد دارد همچنین برگ و سایر اندامهای هوائی گیاه با غذای دام مخلوط میگردد ؛ متاسفانه در حال حاضر عصاره دانه این گیاه که حاوی ۸۰درصد سیلی مارین میباشد؛ مثل سایر اقلام دیگر داروئی از چین وارد میگردد در حالی که این سرزمین قابلیت تولید آنرا در تمام نقاط داراست.


در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در خصوص این گیاه میتواند درخواست خود را ارسال فرمایید.

 

 

نظرات 7 + ارسال نظر
غلامحسین جعفرنیا دوشنبه 24 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 05:29 ب.ظ

باسلام - مطلب جالبی ولی کم بود . دوست دارم بیشتر در مورد این گیاه بدانم . آیا با مصرف این گیاه بیماری سیروز کبدی بهبود مییابد؟ آیا در ایران وجود دارد؟ نحوه مصرف و طول مدت مصرف دارو چقدر است ؟ و....؟ با تشکر جعفرنیا

هادی شنبه 5 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 11:12 ق.ظ

سلام
می خواستم بدونم که مهمترین یا بهترین توجیه اقتصادی که از کشت این گیاه میشه بدست آورد، چیه؟
- اگه بخواهیم این گیاه را به صورت انبوه کشت کنیم،چه قسمتی از این گیاه بیشتر قابل استفاده است یا برداشت چه قسمتی سود آوری دارد؟
-آیا دانه این گیاه میتوتند در روغن گیری استفاده شود؟


پیشاپیش ازتون ممنونم.

هادی عزیز سلام
از اینکه کمی دیر پاسخت را میگیری معذرت میخواهم.
دوره رویشی گیاه بسته به آب و هوا در حدود ۱۱۰ تا ۱۴۰ روز متغیر است . بعد از به گل نشستن گیاه دانه ها جهت عصاره گیری بکار میرود. لازم است بداندی قیمت عصاره جینی این گیاه در حال حاضر با خلوص ۷۵٪ ۳۰ دلار است. از هر هکتار زیر کشت این گیاه بین 1000 تا 1200 کیلوگرم دانه بدست میاید که از این مقدار میتوان 200 تا 275 کیلو عصاره استحصال نمود.

در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر میتوانید با Email مکاتبه کنید:
naraghi48@yahoo.com
info@naraghitrading.com

مریم پنج‌شنبه 15 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 12:06 ب.ظ

سلام میشه راجع به زراعت و نحوه کشت و کار خار مریم توضیحاتی بفرمایید؟

امین چهارشنبه 30 دی‌ماه سال 1388 ساعت 09:12 ب.ظ

سلام مهندس مطالبا عالی بودن ممنون از لطفت ُ خوش تیپ

مصطفی چهارشنبه 27 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 10:59 ب.ظ

با سلام
ممنون از مطالب مفید و عالی که نوشتید . مطالب کوتاه در عین حال بسیار مفید هستند .
ممنون میشم در صورت امکان در موارد زیر راهنمایی بفرمایید .
آیا با توجه به واردات این محصول و ظرفیت موجود بازار مصرف داخلی ُ کشت و تولید این گیاه توجیح پذیر هست یا نه ؟ همچنین امکانات فراوری جهت عصاره گیری با کیفیت مناسب در اینجا وجود داره ؟ و سوال دیگه اینکه در صورت کشت . بازار فروش محصول جهت صادرات و ارائه در بازار چه قدر رغابتی هست ؟

صابر چهارشنبه 17 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 07:14 ب.ظ

باسلام - دوست دارم بیشتر در مورد این گیاه بدانم . آیا با مصرف این گیاه بیماری سیروز کبدی بهبود مییابد؟ نحوه مصرف و طول مدت مصرف دارو چقدر است ؟

دوست عزیز سلام.
لازم به ذکر است که برای حل مشکلات کبدی ، منجمله سیروز کبدی هیچ گیاهی پر فایده تر از کاسنی نیست. البته بیاد داشته باشید که دم کرده این گیاه هیلی تلخ خواهد بود و سعی نکنید آن را با افزودنی دیگری شیرین کنید.
ّا آرزوی سلامتی و به روزی برای حضرتعالی
امیر نراقی

زهرا دوشنبه 13 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 05:10 ب.ظ

با سلام
می خواستم بدونم که به چه طریق ماده موثر خار مریم رو استخراج می کنند و اگر این ماده موثر سنتز می شود یک دیاگرام کلی از روش سنتز آن داشته باشم؟
ممنون می شوم که به میلم پاسخ دهید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد